FabricAge

Naar aanleiding van het succesvolle project Let's (Ad)dress The People (1 juni-3 juli 2016) slaan FASHIONCLASH en Tout Maastricht wederom de handen ineen om dit eenmalig sociaal designproject uit te laten groeien tot een multidisciplinair maatschappelijk design product & label, waarin mode- en textielkunst, volkscultuur, ambacht, handwerk en (im)materiële erfgoed samenkomen.

1477328308378.jpeg

Foto: Karin Kikkert

Het doel: het realiseren van een uitgesproken 'fabric-design' product rondom traditionele handwerk-technieken én participatie van senioren. Met aandacht en waardering voor ouder(rijk)dom, het maakproces en ’vergeten’ handwerktechnieken, maar ook de kracht van kennisoverdracht tussen verschillende generaties.

Het proces: als community werken aan een gezamenlijk einddoel draagt bij aan dialoog, ontmoeting en kennisdeling. Het proces en het eindresultaat zijn even belangrijk.

Het resultaat: social return on investment; high-end unieke FabricAge Designs, ontworpen op basis van individuele wensen van uiteenlopende opdrachtgevers, opgesteld vanuit de visie van talentvolle designers, hoogwaardig vervaardigd door crafts experts en vol trots collectief gecreëerd door de Age-community.

SOCIAL FOOTPRINT
FabricAge zorgt ervoor dat communities van alle leeftijden bij elkaar gebracht worden, betekenis krijgen en zichtbaar worden gemaakt. FabricAge begint klein, maar streeft naar een grote impact. FabricAge bouwt aan en investeert in een duurzaam Create Community, waar co-generatie individuen en lokale ontwerpers vanuit creativiteit toegang krijgen tot kennis, faciliteiten, apparatuur en materialen die als collectief een positieve invloed hebben. Hopelijk groeit dit concept uit naar andere (inter-)nationale steden en zorgt het voor verandering in de maatschappij en de mode- en textielindustrie.

CONNECT THE CHAIN
Ten behoeve van het realiseren van een zelfvoorzienend ecosysteem focust FabricAge zich op de volledige keten. Van design en productie tot verkoop. Van design tot product. FabricAge wil zich wel onderscheiden van ondernemingen als Granny’s Finest en sociaal maatschappelijke werkplekken. In plaats van te kiezen voor eenvoud door volume wordt gekeken naar het bij voorkeur in het openbaar creëren en presenteren van kwalitatief maatwerk en spraakmakend fabric-design objecten. Door de FabricAge Community wordt spraakmakend en hoogwaardig design gerealiseerd dat aansluit bij de wensen van de klant. Elk werk is op maat gemaakt en geeft de mogelijkheid om deelnemers een uitdagende, educatieve en creatieve ervaring op te doen, naast natuurlijk bij te dragen aan een bijzonder eindresultaat.

MEET THE COMMUNITY

FabricAge is een openbare en zichtbare community waar men connect, samenwerkt en creëert. De community wordt gevormd door:

(Co)creators: Het hart van de community, het maakteam/de participanten. Senioren (55+) en liefhebbers of beoefenaars van handwerktechnieken.
Connectors: De (fabric)designers & crafts buddy’s die de mensen, kennis, wensen en ideeën verbinden. Professionals met voldoende ervaring en expertise in huis om vanuit zijn/haar traditionele handwerktechniek nieuwe vormen te ontwikkelen en mensen te begeleiden en verbinden.
Contributies: De partners die aan het proces bijdragen d.m.v. materialen, financiering, locatievoorzieningen (openbaar), sales, aanvullende expertise etc.
Collectors: De afnemers. De toekomstige eigenaren van het resultaat van het maakproces.

FabricAge-campagnebeeld-A5-RGB.jpg

TIME TO FABRICAGE
Ben je op zoek naar uitzonderlijke one-of-a-kind aankleding voor je event? Een spraakmakende eyecatcher voor in je hotel, restaurant, café, winkel, kantoor of (culturele) instelling? Of wil je een statement fabric design voor in je (te)huis? Van een art object tot een decoratief wandkleed, de FabricAge community verwelkomt elke design-uitdaging met een warm hart!

Kijk voor meer informatie ook op www.fabric-age.nl.
Voor vragen kunt u mailen naar nawie@fashionclash.nl of sammie@toutmaastricht.nl.